گفتنی است یکایک مطالعات و پژوهش‌های پیش گفته، اصالت موضوعی خاصی دارند و مطالعه‌ای جامع و کامل با گستره اقتصاد و تجارت صنعت پروفیل آلومینیوم ایران به انجام نرسیده است؛ با این حال، مقاله حاضر می‌کوشد به صورت یکپارچه و جامع به محورهای موضوعی پانزده گانه (از جمله جایگاه صنعت، نهاده‌های تولید، ساختار هزینه تولید، ساختار صنعت، مزیت‌های نسبی و رقابتی، سیاست تجاری و دسترسی به بازار، شرکا و رقبای تجاری، ظرفیت‌های صادراتی، بازارهای صادراتی، چالش‌های صنعت) پرداخته و نیز نیم نگاهی به هدف‌مندی یارانه‌ها، ابعاد تحریم و ملاحظات زیست‌محیطی داشته باشد.

عمده پرسش‌های اصلی و فرعی مطرح در این مقاله عبارتند از:

1. قوت و ضعف‌‌‌ها و فرصت و چالش‌‌‌ها (تهدیدهای) فراروی صنعت آلومینیوم ایران کدام‌اند؟

۲. استراتژی مناسب توسعه تولید و صادرات صنعت آلومینیوم ایران چه مؤلفه‌‌‌ها و اجزایی دارد؟

٣. سایر پرسش‌‌‌ها با مضمون فرعی نیز در حوزه جایگاه صنعت آلومینیوم در اقتصاد ایران و وضعیت نهاده‌های اصلی تولید؛ ساختار هزینه تولید؛ چرخه عمر آلومینیوم اولیه؛ چشم‌انداز تقاضای جهانی آلومینیوم اولیه و عوامل مؤثر بر آن، حلقه‌های زنجیره ارزش صنعت آلومینیوم؛ ساختار صنعت آلومینیوم در جهان و تحولات آن؛ مزیت‌های نسبی و رقابتی ایران در صنعت آلومینیوم و عوامل موجد آن؛ ارزیابی سیاست تجاری و دسترسی به بازار داخلی ایران، شرکا و رقبای تجاری ایران، ارزیابی ظرفیت‌های صادراتی و بازارهای مناسب توسعه صادرات ایران خواهند بود.

همچنین، نظر به گستره و وسعت مقاله حاضر، برای حدود پانزده محور موضوع مرتبط با صنعت آلومینیومو پروفیل صنعتی آلومینیوم به طور جداگانه متدولوژی و روش انجام پژوهش ارائه‌شده و سپس، با نتایج به دست آمده، تحلیل سوات (SWOT) صنعت آلومینیوم ایران تحلیل می‌شود و آن‌گاه از نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدیدهای احصایی از صنعت آلومینیوم، نسبت به تدوین استراتژی توسعه تولید و صادرات صنعت آلومینیوم ایران اقدام می‌شود.